Helt övergiven

helt övergiven

Utgivningsår 2006

Penny Vincenzi en av de stora underhållningsförfattarna i England, hon skriver spännande, fartfyllt och humoristiskt om kärlek och relationer.  Hon är en av samtidens bäst säljande författarna från Storbritannien.

Utdrag ur boken: ” En kväll 1986 hittades en nyfödd baby i ett städskåp på Heathrow-flygplatsen i London. Ett år tidigare hade tre unga flickor, Martha, Clio och Jocasta, mötts här av en tillfällighet när de var på väg utomlands för att resa runt i Thailand och Australien. Efter en tid tillsammans skildes de åt och svor på att ses igen när de återvände hem.
Men det skulle dröja länge. Ända tills Kate, hittebarnet, är tonåring och besatt av tanken på att finna sin biologiska mor. Martha är nu högavlönad, framgångsrik advokat, ensamstående. Clio är läkare, fångad i ett olyckligt äktenskap. Jocasta är journalist på en kvällstidning, förälskad i en man som är rädd för att binda sig. Vem av dem är Kates mor? Varför var hon så desperat och hur har hon kunnat leva vidare? ”

Boken är riktig välskrivet och spännande men något seg i början och jag har lite problem med att hålla isär vem som är vem men snart flyter det på. Boken får mig som läsare att försöka pussla ihop bitarna på egen hand. Det kommer små ledtrådar då och då  om vem som är mamman och tillbakablickar om vad som egentligen hände i Thailand. Den är spännande hela vägen till slutet. ♥♥♥

4 thoughts on “Helt övergiven

  1. Hej!
    Nu känner jag igen innehållet när jag läser det här. Hoppade över denna boken för den verkade lite trist med övergivet barn och dessutom gick det för många år sedan en film på TV ett antal ggr. om just tre vänninor som gick på internatskola någonstans i Europa varav en av dem blev gravid. Dottern, som övergavs, blev berömd skådespelerska redan som ganska ung och letade efter sin mamma och bjöd till slut hem alla de tre studiekamraterna för att luska ut vem av dem som var hennes mamma. Ungefär samma tema och lite rörig var den också.
    Valde trilogin i stället som jag hoppas är bra. Släktkrönikor, som utspelas i början av 1900-talets England, brukar vara intressanta. Hoppas att det är lite ”Downton Abbey” över den , som alla skriver .
    Kram och tack snälla vän för mailet om denna boken!
    /Agneta

    Gilla

    • Ingen bok som riktigt föll mig i smaken. Jag fick den av syrran men Annika gillade den. Vincenzi är en ganska populär författare i England.
      Tror du gjorde ett bra mycket bättre val. Ett familjedrama som utspelar sig i 1900-talets England lite i stil med Downton Abbey, Det låter bra mycket mer intressant. Kram kram

      Gilla

  2. Hej!
    Nu ska jag börja med bok 1 av 3 av Vincenzi och varje bok i trilogin är på nästan 500 sidor så jag har att göra ett bra tag framöver innan du får en rapport 😉
    ‘Ingen ängel’ är titeln på den första.
    Hoppas du tar med dig något tiktigt mastigt att läsa när du sitter i planet, så går resan på tok för fort, både dit och hem 😉
    Kramis, Agneta

    Gilla

    • Ska bli spännade att höra vad du tycker om Vincenzi. Nu var det ett tag sedan jag läste henne. Hon skriver lättläst och handlingen går hela tiden framåt det gillar jag. Ser att jag gav fyra hjärtan. Hmhm… kanske det var lite i överkant?
      Ja, en bra bok måste jag se till att ta med under flygresan.
      Kramis Sylvia

      Gilla

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

