Minnet av en smutsig ängel

Utgivningsår 2011

Hennings Mankell   är en av Sveriges främsta författare. Hans böcker har sålts i många miljoners exemplar och översatts till mer än 40 olika språk. Jag har inte tidiga läst något av honom så detta är mitt första möte av hans böcker.

”En natt 1904 lämnar den unga svenskan Hanna Lundmark ett fartyg som ankrat i Portugisiska Östafrika. Av en tillfällighet blir hon ägare till den största bordellen i huvudstaden Lourenço Marques. Hon fylls av medkänsla för de prostituerade och hon upprörs över hur de svarta behandlas av den koloniala vita minoriteten. Men de svarta kvinnorna värjer sig för hennes försök till närhet.”

Jag tyckte om den här boken, den berörde mig och ibland nästan skrämde den mig. Så fruktansvärt det gick till på den tiden och  inser att det är ju fortfarande så än idag. Européer som tar för sig för egen vinning utan hänsyn för vare sig folk eller miljö. En spännande och ibland riktigt skrämmande roman. ♥♥♥♥

Tidigare inlägg
Kommentarer inaktiverade.
