Det goda inom dig

Utgivningsår 2011

 Linda Olsson.  född 1948 i Stockholm, är jurist och författare. Olsson är bosatt i Auckland i Nya Zeeland sedan 1990 och har rönt stora framgångar med sina böcker. Jag har tidigare läst  ” Nu vill jag sjunga dig milda sånger” en underbar bok så detta blir den andra boken av Linda Olsson.

” Marion Flint är sextio år. Hon lever i ett litet hus vid kusten i Nya Zeeland och jobbar deltid som läkare i den närliggande byn. Hon lever ensam men så en dag möter hon den lilla pojken Ika. Mellan den tysta lilla pojken och den ensamma kvinnan uppstår en ovanlig vänskap. Pojkens väcker gamla minnen till liv hos Marion, minnen som hon har hållit dolda alltför länge. Hon återvänder i minnet till den tidiga barndomen med sin morfar på Åland som avslutades abrupt för ett nytt liv i Stockholm med sin mamma och nya man. Hon återupplever när hennes lillebror Daniel föddes och minns den djupa kärlek hon kände för honom. Samtidigt blev mammans äktenskap alltmer våldsamt och slutade med en dramatisk död. Båda barnen adopterades bort på olika håll”

Boken tycker jag är lite seg i starten men jag vill ändå inte lägga den i från mig.  Den blir så småningom bättre och tempot blir högre. Att man kan skriva så vackert om något som är så tragiskt. Det lämnar en klump i magen på en. Kanske är det kärleken, i synnerhet syskonkärleken som gör det. Den här boken går rätt in.  ♥♥♥♥

Boken är en  gåva från min vän Agneta. Stort tack !

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

