Morgonen hon försvann

Utgivningsår 2011

Linwood Barclay, kanadensisk författare och journalist, född i USA,  Han visste tidigt att han ville skriva och efter en examen i engelska vid Trent University i Petersborough, Ontario började han arbeta på olika tidningar, bland annat Toronto Star,  2008 slutade han på tidningen för att skriva böcker på heltid och skrivit flera böcker
Jag hade tänkt läsa ”Vilseledd” efter rekommendation men den fanns inte på biblioteket just nu så det blev istället ” Morgonen hon försvann.

”En psykologisk thriller om Tim Blake som är bilförsäljare och bor ensam efter en skilsmässa. Hans tonårsdotter Sydney bor hos honom under sommaren, eftersom hon sommarjobbar på ett hotell i närheten. En morgon vid frukosten blir de ovänner om något som egentligen är en bagatell. På kvällen kommer inte Sydney hem från jobbet. Tim ringer hennes mamma och hennes vänner utan att hitta henne. Tills slut kör han till hotellet där hon jobbar och frågar efter henne. Då visar det sig att ingen där har hört talas om Sydney. Hon har aldrig jobbat där. Tim polisanmäler dotterns försvinnande, men polisen tar inte så hårt på att en tonårstjej har rymt hemifrån. Tim bestämmer sig för att han själv måste hitta sin dotter.”

Tycker inte det var någon riktig höjdarboken men i ändå läsvärd. I vissa stycken inte riktigt trovärdig men ibland hettade det till. En typisk bok jag kan tänka mig passar bra på semester, när man inte vill koppla in hela hjärnan i en bok. Men den gav mig mersmak och jag ska absolut  läsa den senare boken Vilseledd när jag får den i min  hand. ♥♥

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Tar mig en titt här i din fina bokhylla för att se vad som hänt på litteraturfronten.
    Har också läst denna boken ganska nyligen och jag gav den 2 av 5. Hade stora förväntningar men tycker att den föll pladask. En bilförsäljare som leker deckare/polis var inte alls bra och mycket kändes föga trovärdigt. Det blir nog inget mer av Linwood Barclay, gav inte alls mersmak.

    Däremot väntar jag med spänning på att få läsa bok nr 3 av Carlos Ruiz Zafón , Himlens fånge , som delvis är en fortsättning på ”Vindens skugga”. Suggestivt så det förslår och hjärnan måste gå på högvar om man ska hänga med i svängarna och helt i min smak. Pocketupplagan dröjer några månader men sedan så 🙂
    Nu ska jag vandra vidare här.
    Varm kram, Agneta

    Gilla

    Svara
    • Nej, den var ingen höjdare för mig heller. Som jag skrev så hade jag tänkt läsa”Vilseledd” men står fortfarande på väntelistan på biblioteket. Jag vill gärna ge den boken en chans. Nu blir jag så nyfiken på Carlos Ruiz Zafón! Kan det vara något för mig?
      Tack för du tittade in! Så roligt att få en kommentar här 🙂
      Kram Sylvia

      Gilla

      Svara

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

