Pepparkakshuset

9789170373459_100

Utgivningsår 2008

Carin Gerhardsen  är född 1962 och uppvuxen i Katrineholm. Efter matematikerexamen har hon arbetat som konsult inom IT-branschen och bor numera i Stockholm. År 2008 kom Pepparkakshuset, hennes debut som deckarförfattare. Uppföljaren Mamma, pappa, barn  belönades med Silverpocket år 2009 för sina försäljningsframgångar. Del tre i Hammarbyserien, Vyssan lull, 2010. efter det skrevs Helgonet,2011. Gedions ring, 2012

 Utdrag ur boken ” En måndag i november, klockan är fyra, det mörknar och blöt snö faller över Stockholm. Mannen sätter sig tillrätta på tunnelbanan. Han undrar om det syns utanpå att han är lycklig. Om det stör? Tåget bromsar in och han kliver av. För upptagen med sina tankar för att se att en dyster figur följer efter honom. På kort tid inträffar flera bestialiska mord i Mellansverige. När kriminalkommissarie Conny Sjöberg vid Hammarbypolisen börjar ana att de hör ihop blir han iskall inombords. Det finns en människa därute vars drivkrafter är mycket personliga och som inte kommer att backa undan för något.”

Pepparkakshuset den första i serien har täta, gastkramande intriger och mycket  överraskande vändningar. Jag tror jag har fastnat för Carin för att det finns mycket känsla i boken, det är starka känslor, ofta långt tillbaka i tiden som utlöser brotten. Varför saker har blivit som de har blivit och ödesdigra konsekvenser som det sedan får. Så är det så befriande skönt att poliserna som så ofta ska vara självgoda, tuffa figurer, här är vanliga människor. Nästa bok i serien har jag reden lånat hem ”Mamma, pappa, barn” som ligger läsklar på nattduksbordet

Och bor man i Stockholm, och i synnerhet på Södermalm så blir det extra  intressant  då miljöerna är så välbekanta. Mycket av handlingen i boken sker i kvarteren här runt omkring. Bättre än så kan det inte bli.  ♥♥♥♥♥

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej hej, Sylvia!

    Nu är ”Antikrundan” avklarad och jag såg skålen Amanda/Rörstrand som jag har två av här som samlar damm och då blir jag ju glad 🙂

    Men den där vita marmorskulpturen skulle inte vara fel att ha ?
    Otroligt tilltalande 🙂 Men att prata om att skänka den till långvården var väl ändå att vara nonchalant för med ett värde på 300.000 så lär det säkert komma bud, efter programmen.
    *********************************************
    Hela 5 hjärtan var då inte illa inte och ett tag sedan du gav en bok. Läser vad du skriver och bestialiska mord låter ju förfärligt hemskt och verkar bero på någon sorts hämnd för något som hänt en gång i tiden. Att ge igen, med råge är väl vad just bestialiska mord handlar om?
    Ha ha ha…..här gissar jag vilt på mördarens motiv utifrån vad du skriver 😉
    Intressant det du skriver om poliserna som faktiskt är som alla vi andra med divergerande problem och det är bra att dom får vara ”människor”.

    Antar att du är i farten med uppföljaren och hoppas den också faller dig i smaken men det kan ju vara svårt att leva upp till denna boken.

    Usch, så vi roar oss Sylvia , genom att läsa om mord… 😉

    Ser att det är ‘Vilseledd’ av Barclay som fick full pott senast. Jag var inte så förtjust i ”Morgonen hon försvann” men du var ju modig och läste även Vilseledd vilket gav högsta poäng. Den har jag inte läst.
    Visar så bra på att man inte ska ge upp, ty en författare skriver sällan enbart höjdarböcker och så är smaken olika hos oss läsare.

    Hittade en riktigt annorlunda upplägg och därmed intressant bok i nyhetsbrevet fr. adlibris som jag läste nu, av en italiensk författare som tydligen är känd.
    ‘ Stilla kaos ‘ av Sandro Veronesi. Kanske kan vara något…..?

    Ska ta mig an Donna Leons mord i Venedig om en stund. På tal om Italien och korruption så läste jag på TV att Berlusconi är dömd till fängelse på ett år men inget han kommer att sitta av….vet dom redan nu. Det gäller att ha kontakter i det landet… 😉

    Kramen, Agneta

    Gilla

    Svara
    • Antikrundan är så himla trevligt att titta på. Så du har två Amanda skålar de är så fina och dem får du vara rädd om. Jag har smörbyttan Berså Stig Lindberg Gustavsberg i stugan som jag sedan ska ta hem till stan.
      Jag blev verkligen förtjust i Carin Gerhardsen. Hon skriver så innerligt fint och enkelt men ändå är boken så spännande. Det är ett väldigt konstigt och överraskande slut i boken men det köper jag. Nu får vi se hur nästa bok artar sig 😉
      Kollade lite på Sandro Veronesi från Tocana. Hennes bok Stilla kaos (Caos calmo) 😉 verkar var en storsäljare. Låter intressant och det blir spännande vad du tycker om den
      .
      Jooo minsann Italienon Berlusconi är en människa som ser till att ha de rätta kontakterna och klarar sig alltid. / Kramkram!!!

      Gilla

      Svara

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

