Helgonet

helga

Utgivningsår 2011

Carin Gerhardsen  född 1962 och uppvuxen i Katrineholm och bor numera i Stockholm. Detta är fjärde boken jag läser och hon är nu en av mina nya favoritförfattare.  År 2008 kom Pepparkakshuset, hennes debut som deckarförfattare. Uppföljaren Mamma, pappa, barn/ 2009 belönades med Silverpocket  för sina försäljningsframgångar. Del tre i Hammarbyserien, Vyssan lull /2010. Helgonet /2011.

Utdrag ur boken. ” Det är semestertider, men kommissarie Conny Sjöberg kallar samman arbetslaget med Sandén, Hamad och Westman från Gerhardsens tidigare böcker. Vem kunde önska livet ur Erlandsson? Enligt alla källor en varm och generös människa, med religiöst patos och ett brinnande intresse för barn- och ungdomsfotboll. Dessutom med ett stort engagemang för samhällets utstötta.

Det enda man har att gå på är en uppblött papperslapp med utfluten text och en uppsättning spelkort man funnit i offrets ficka. Kan mordet ha med poker att göra? Var Erlandsson en fuskare som gått för långt och avrättades med en kula i huvudet? Eller var han ett offer för någon av de människospillror han brukade besöka i husvagnsgettot i Huddingeskogen, och så generöst dela med sig av sitt överflöd till? ”

Hemligheterna som avslöjas är tunga och obehagliga, och att få in det i deckarformatet är inte lätt. Slutet, som är så viktigt i en kriminalroman,tycker jag är riktigt, riktigt bra.

Jag gillar verkligen Carin Gerhardssons kriminalromaner om gänget vid Hammarbypolisen som präglas av fint samarbete. Kanske det beror på att handlingen rör sig i områden som är så bekanta för mig –  att hänga med i svängarna när poliserna far omkring i mina hemtrakter. Jag ska absolut läsa den femte boken Gideons ring inom en snar framtid. ♥♥♥♥

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

