Fjärilseffekten

fjärl

Utgivningsår 2013

Karin Alvtegen   född 8 juni 1965 i Huskvarna.  Började som manusförfattare för bl a. tv-såpan ”Rederiet”  I dag är hon framför allt romanförfattare och har bland annat skrivit deckaren Skuld (1998), Saknad (2000), Svek (2003)  Skam (2005) och Skugga ( 2007) Saknad tilldelades priset Glasnyckeln år 2001.  År 2010 lämnade hon deckargenren och gav ut ”En sannolik historia”.

Utdrag ur boken : ” Bodil är 55 år gammal när hon drabbas av en obotlig sjukdom. Hon bestämmer då, sig efter ett långt och krävande äktenskap, att lämna sin man. Själv börjar hon förbereda sig på att inte längre finnas. Tanken på döden skrämmer henne inte men hon behöver förstå varför livet blev som det blev. Varför har hon så ofta gjort det som förväntats av henne istället för att göra det hon själv faktiskt vill?
Bodil bestämmer sig för att försöka närma sig sin högpresterande dotter Viktoria, som präglats hårt av uppväxten med en dominant far och en undfallande mamma. Men innan hon hinner berätta om sin sjukdom bryter Viktoria kontakten.”

Jag har tidigare läst  En sannolik historia, en helt underbar roman och i  deckargenren har jag läst Skam, och Skugga, otroligt bra och spännande deckare.

Som alltid i Karin Alvtegens romaner handlar det om relationer och om barndomens påverkan. Men den här boken har jag svårt för. – allt är så dystert, olyckligt och ledsamt och det riktigt  knyter sig i magen av obehag. Alvtegen skriver så bra, och det känns så äkta, men det är så väldigt tungt. Jag brukar kunna skaka av mig det mesta rätt snabbt, men det här blir för ledsamt. Jag skulle vilja säga att jag tycker inte om den, men jag tycker samtidigt den är bra, om man nu kan tycka så ? ♥♥♥

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

