Dimmornas lek

9789137129860_200_dimmornas-lek

Utgivningsår 2007

Kate Morton debuterade med romanen Dimmornas lek, därefter kom Den glömda trädgården, I det förflutna och En välbevarad hemlighet. Alla romanerna är skrivna i samma anda; spännande och gripande historier med kärlek, passion och familjehemligheter. En spännande och mångbottnad familjesaga fylld av kärlek och passion, hemligheter och lögner.

Utdrag ur boken ”Sommaren 1924. Under ett glittrande societetsparty på det engelska herresätet Riverton Manor tar en ung poet sitt liv. Två systrar, Hannah och Emmeline Hartford, bevittnar tragedin. Efter händelsen talade de två systrarna aldrig med varandra. Vad var det egentligen som utspelade sig den kvällen vid sjön?

Vintern 1999. Grace Bradley var en gång i tiden tjänsteflicka på Riverton Manor. Nu, vid nittioåtta års ålder, uppsöks hon av en amerikansk regissör som ska göra en film om den gamla tragedin. Men när Grace börjar berätta vaknar obehagliga minnen till liv. En chockerande hemlighet som hon bevarat i så många år hotar att avslöjas.”

Dimmornas lek är den fjärde boken jag läser av Morton,  en strålande bok om herrskap och tjänstefolk om en svunnen tid och hemligheter som slutligen kommer upp till ytan. Morton håller på ett skickligt sätt ihop berättelsen och även om det redan från början står klart att det hela kommer att sluta i en tragedi, så är vägen dit spännande, njutbar och kantad av överraskningar men jag tycker  inte boken håller riktigt samma höga klass som  Den glömda trädgården och I det förflutna. ♥♥♥

2 thoughts on “Dimmornas lek

  1. Hejsan, Sylvia!
    Så trevligt att få ett livstecken från dig och det ante mig att jag skulle hitta dig här 😉
    Det bor nog en liten detektiv i mig 😉

    Har man börjat med ”Den glömda trädgården” och fastnat för den, så blir det nog svårt att hitta en till i samma klass, men 3 hjärtan är ju inte illa det heller. Tycker de flesta böckerna ligger på ”lagomnivån” och det är inte fel i höstmörkret.

    Jag fastnade här för ”En väl bevarad hemlighet” . Men den finns ju bara inbunden ännu och dom har visserligen hyfsat stora bokstäver men är lite tunga när man har värk.

    Har hittat många bra tips här hos dig men skriver inte under varje titel…någon måtta får det väl ändå vara…ha ha ha.

    Jag väntar på Donna Leons senaste i pocket som kommer nästa månad för dom köper jag och sparar på.

    Så har även Claud Izner kommit ut med en ny bok, ”Mördaren i Marais”, om Paris på 1890-talet och historia gillar jag. Bokhandlaren Victor Legris står som vanligt i centrum och hans privatliv verkar gå åt rätt håll 🙂
    Den har kommit ut nyss och finns tyvärr bara inbunden ännu. Sparar även på dessa böcker och vill gärna ha alla i samma format. De tre föregående finns i pocket.
    Attans att det ska ta så lång tid innan pocketvarianten kommer 😦

    Carlos Zafón har kommit ut med en ny om Barcelona men ingen fortsättning på historien om bohandeln Sempere&söner tyvärr. Gillar hans lite suggestiva historier.

    Nix, har inte läst något av Alice Munro 😉 Hon tycks skriva väldigt mörka noveller om familjer, livet, kärlek , tragedier men nu behövs det annat denna årstiden.

    Nu har jag fått många bra tips här och skriver av boktitlar/författare så pennan glöder…tack för det 🙂

    Hoppas allt går åt rätt håll för maken!
    Varm kram, Agneta

    Gilla

  2. Halloj Agneta!
    Så roligt du tittar in till Bokhyllan. Den kommer jag ha kvar och hålla uppdaterad,kanske då mest för min egen skull. Det är så roligt att gå tillbaka och se vilka författare och böcker man läst under åren som går. Jag har tittat in till dig lite då och då för att hålla mig lite informerad och hoppas du har det så bra som det bara går.
    Carlos Zafón ska jag kolla upp låter intressant.
    Nu är vi tillbaka i stan och stängt stugan och dragit upp båten. Ingvar mår ganska bra och har inga besvär men ska nu bestämma om han vill göra en operation eller strålning eller helt enkelt avvakta och hålla koll på att PSA-provet inte stiger. Prostatacancer utvecklas mer långsamt vid hög ålder än på en yngre person. Det är inte lätt att bestämma vilken behandling som är bäst . Vi ska konferera med Urolog och Onkolog-läkare i nästa vecka?
    Må så gott vännen och jättetack för ditt besök 🙂
    Varma kramar Sylvia

    Gilla

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

