Den sanna historien om Pinocchios näsa

pinocchio

Utgivningsår 2013

Leif GW Persson  född 12 mars 1945 i Oscars församling i Stockholm. Kriminolog och författare, lärare på Stockholms universitet och jobbade 1991-2012 som professor i kriminologi hos Rikspolisstyrelsen. Känd för sina deckare och framträdanden i TV och tidningar.

Utdrag ur boken:  Bäckström är tillbaka, i högform. En advokat som han tycker illa om har mördats i sitt hem i Bromma och fallet hamnar på hans bord. Den som känner till karaktären sen tidigare kommer att jag känna igen sig. Han äter och dricker och sover och sitter på möten och tycker att alla andra är dumma i huvudet och sen går han hem och sover middag eller försöka sno åt sig pengar genom korruption och mutor. Och så träffar han några kvinnor (som han för övrigt också tycker är ganska dumma i huvudet). Hans närmaste medarbetare är dock en stark, smart och muskulös kvinna, som fungerar som en bra motvikt till Bäckström.
I berättelsens kärna finns en liten träfigur av Pinnochio, med en historia som kopplas samman med Nikolaj II (siste tsaren av Ryssland), Winston Churchill och Vladimir Putin. Detta är dock mer en historisk utvikning, dessa personer står inte i händelsernas centrum men vävs in i handlingen. ”

Persson ger tjuvnyp åt både monarkin, överklassen, poliskåren, pressen, – ja, åt det mesta faktiskt. Jag läser med ett smil på läpparna, det är stor humor detta!
Sammanfattningsvis tycker jag boken är bra och spännande och välskriven, men inte hans bästa. Eller åtminstone inte den som föll mig bäst i smaken. Gustavs grabb tycker jag mer om .♥♥♥

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Har inte läst något av LGWP men denna verkar riktigt bra. Han har ju förmånen att kunna ge tjuvnyp till de han behagar då han brukar ha både kunskap och insikt. Skadar inte att det rörs om i grytan på alla nivåer.
    Gustavs grabb var väl mer än själbiografi kan jag tänka mig och det är ju lite annorlunda då.
    Ser här att du är i läsartagen ordentligt och denna årsitden är perfekt för att mysa med en god bok.
    Alltid intressant att läsa om både författare och lite lagom om innehållet utan att få veta för mycket.
    Dina inlägg blir lite som en aptitretare och just så ska det vara 🙂
    Mindre kul att få reda på hur en bok slutar. På många bokbloggar står lite för mycket och då tappar jag intresset i alla fall.
    Sedan är det ju som alltid, smaken är delad vilket är bra.
    På tal om att vara uppriktigt så hoppas jag att du lyssnade till den numer 76-årige Thommy Berggren i ”min sanning” för där slängdes det då skit på mycket. Det var riktigt uppfriskande att höra en människa stå för sina visioner och tankar. Många som fick en släng av sleven med all rätt!
    Trevlig helg trots halka och kyla!
    Varm kram, Agneta

    Gilla

    Svara
  2. Hejsan Agneta!
    Ja, jag har blivit en riktigt bokmal och det är nog mycket tack vare syrran som har fördelen att få aktuella böcker av sonen som jag sedan kan läsa. Så har jag kommit igång med att hämta hem E-böcker från biblioteket. Nu ska jag skaffa mig en bra läsplatta men ska kolla upp lite mer för det finns ju en uppsjö av olika märken och priser.

    Kriminalkommissarie Evert Bäckström, är en mansgris av högsta rang och hans största stolthet i livet är det egna könsorganet, som han kallar Supersalamin.- men en skicklig utredare är han eller så har han bara tur som en tok….Hmhm…men boken är intressant, rolig och skickligt skriven, tycker jag.

    Det var en riktigt underhållande timme att få lyssna till Thommy Berggren. Jag tänker på den minnesvärda filmen Elvira Madigan. Han är heller inte rädd att säger vad han tycker om mycket.
    Blev rörd när han talade om sina föräldrar,skilsmässan och deras återförening och om Pappans alkoholproblem. Ett strålande program 🙂
    Tack snälla för din kommentar och hoppas du har det så bra du kan och snart kan få fri utsikt från fönstren dina. Jag är dålig på att skiva i bloggen men jag har inte så mycket att skiva om tycker jag. Annars mår vi bra både gubben och jag.
    Kram Kram 🙂

    Gilla

    Svara
    • Sylvia!
      Supersalamin..ha ha ha..säger väl allt om vad männen prioriterar och gärna vill stoltsera med, trots stor hängbuk… 😉 Brukar se LGWP på SVT och tycker han ser lite gammal ut så jag fick hicka när jag ser att jag är jämngammal….ta bort 2:an så har du min ålder….usch!

      Du har ju hur mycket som helst att skriva om i bloggen! Lägg ut början på detta inlägget och så en länk hit vetja 😉 Kan du göra med alla böcker du läst och recencerat!
      Tyvärr inte många som ids ”gå” direkt hit…men boktips vill vi alla ha 🙂

      Även jag blev tårögd av berättelsen om Thommys mor/far som fick ett bra slut. I mitt fall slutade det dessvärre riktigt illa och just ett sådant slut skulle jag ge allt för att få. Vi är säkert många som har varit/är i samma sits.
      Han skulle kunna få till en bra bok i bästa LGWP:s anda, för material har han så det både räcker och blir över 🙂 Med ålderns rätt skräder ingen av dessa båda herrar orden 🙂

      Råd&Rön har testat läs- och surfplattor så kanske du kan få lite info där?
      Men då du får så många böcker av din syster så räcker det kanske med en enklare variant för attans så dyra dom kan bli.
      En liten surfplatta skulle sitta fint för mig då jag bara har min stationära men som sagt..en djungel utan dess like är det och jag läser på IDG/Pc för alla som har de bästa tipsen men ändå svårt.

      I kväll blir det avslutning för våra stjärnor på slottet och det ska bli roligt. Gillar detta gänget bra.

      Så gott att höra att maken mår bra och hoppas att allt har ordnat sig till det bästa för honom så han slipper ha smärta i alla fall..
      Kram, Agneta

      Gilla

      Svara

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

