Lyckliga gatan

lyckligagatan_inb_low-93x145

Utgivningsår 2013

Liza Marklund, född 9 september 1962 i Pålmark i Piteå.
Efter flera år som journalist debuterade Liza Marklund som författare 1995 med boken Gömda, skriven tillsammans med Maria Eriksson. 1998 gav hon ut sin första kriminalroman, Sprängaren.  Den belönades med Polonipriset. Liza Marklund fick också Svenska Deckarakademins debutantpris. Boken nominerades till Bästa svenska kriminalroman och till Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman.

Utdrag ur boken:” En kall och blöt majdag hitta riskkapitalisten och före detta riksdagsmannen Ingemar Lerberg torterad och medvetslös i sin fashionabla villa utanför Stockholm. Hans hustru Nora är spårlöst försvunnen. På Kvällspressen får Annika Bengtzon i uppdrag att skriva om fallet samtidigt som hennes privatliv är i gungning. Hon lever tillsammans med sin nya kärlek och hans barn, och hon delar vårdnaden om sina egna barn med ex-maken. Det fungerar inte smärtfritt. Tidningens chefredaktör Anders Schyman hamnar i blåsväder när anklagelser riktas mot honom om det reportage som många år tidigare gav honom Stora Journalistpriset.”

Det här är första boken jag läser av Liza Marklund. Tycker boken till en början var ganska spännande, men snart blir det alldeles för många trådar som spretar iväg, olika händelsebanor att hålla reda på så spänningen avtog snabbt.  Jag hade svårt att hänga med och undrar smått vart slutet tog vägen!  Här har hon verkligen inte lyckats få till det. Den får bara två hjärtan av mig. ♥♥

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!
    Märkligt att jag inte fått något mail med ditt svar då jag alltid kryssar för den rutan?
    Ser att du har möblerat om i din bokhylla och överst är det så fint såååå…men under denna kommentarsrutan ligger en välkomstbild och sedan en almanacka och sedan längre ner betyg och sedan äntligen’senaste kommentarer’ och ännu längre ner arkivet och så en lång lista på böcker du läst…verkar lite konstig ordning och undrar om det ska vara så? Eller är det min webbläsare som ställer till det?
    Nyfiken som jag är så scrollar jag alltid ner till slutet av sidan för att inte missa något av intresse, annars hade jag inte sett
    ditt senaste svar 🙂

    Har inte läst någon bok av Liza Marklund. Så dumt av mig kanske, men har sett henne på TV när hon talat om både böcker och annat och hon föll mig inte riktigt i smaken. Så var det något bråk mellan henne och Läckberg eller hur det nu var. Har inte läst Camilla Läckberg heller.

    Läste den senaste boken av Donna Leon däremot men den höll inte riktigt måttet denna gången. Mitt mått alltså 😉
    Själva temat var illegala adoptioner i Italien och hon skriver ju alltid om verkliga händelser i samhället och det gillar jag skarpt, men något fattades. Fler som skrivit sak samma om just denna boken.

    Roligt att maken mår bra för det behövs krafter om ni ska ut till ön med båt, för dit börjar ni väl längta redan kan jag tro 🙂
    Ha det så bra i ”blågula”…OS-tider.. 🙂
    Kramis, Agneta

    Gilla

    Svara
    • Hej igen!
      Roligt att ändra ibland. Tycker nog att högerspalten är lite väl utdragen. Byter väl snart tillbaka till det gamla vanliga temat .
      I år kommer vi tidigt ut till stugan. Öppet vatten redan, så det är bara att putta båten i sjön men vi väntar nog ett tag till ändå. Tror kanske det blir sista året vi har stugan. Det börjar bli jobbigt med allt konkande och det känns att man inte orkar på samma sätt som tidigare.
      Nu ska jag ner till tvättstugan och hämta upp tvätten..
      Kram och tack för goa kommentarer vännen.

      Gilla

      Svara
      • Sylvia!
        Vill bara tala om att denna gången fick jag ditt svar via mail som vanligt. Kanske var något strul förra gången. Några har haft problem med WP-bloggen i dagarna och skriver nu testinnlägg. Men så är det ju, tekniken strular ibland.
        Lite väl kalla vindar för sommarstugan förstår jag och vem vet? Det kan ju komma snö i mängder för än är vi inte på den säkra sidan så klokt att avvakta.
        Tänk ändå om ni kunde flytta lilla söta stugan till en liten fin strandtomt på fastlandet 🙂
        Fotbollspelaren kanske betalar en bra slant för er tomt 😉
        Önska är ju gratis….
        Tack och kram, Agneta

        Gilla

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

