Den frusna trädgården

Utgivningsår 2012

Utgivningsår 2011

KRISTIN HANNAH född 1960, arbetade som jurist i Seattle innan hon började skriva på heltid. Hon har fått flera utmärkelser för sina romaner. Mitt liv i dina händer (1998), utsågs till en av årets bästa böcker i Publishers Weekly och Library Journal.

Utdrag ur boken: ”Systrarna Whitson är så olika två syskon kan bli. Meredith har stannat kvar i den trygga lilla småstaden, gift sig, skaffat barn och så småningom övertagit ansvaret för familjens äppelodling. Den rastlösa, orädda Nina är däremot på ständig resa till världens oroshärdar i sitt yrke som krigsfotograf.

När systrarnas far plötsligt blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor, Anya. Nina blir besatt av att få henne att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat för sina döttrar, men aldrig riktigt lyckats avsluta. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som tar systrarna längre än de någonsin hade kunnat ana och som kommer att ändra deras uppfattning om vilka de själva är.”

”Den frusna trädgården” har jag haft i åtanke att läsa en längre tid och nu har det äntligen blivit av. Det är en rörande berättelse om två systrar som upptäcker att deras mor bär på hemligheter som de aldrig hade kunnat föreställa sig. Anyas saga, hennes egen livsberättelse, är så innerligt gripande. Det handlar om krig, svält, fattigdom och att varje dag är målet att få sin familj att överleva bara en dag till.
Ja, det är en sorglig bok att läsa, men den innehåller också oändligt mycket kärlek och hopp. En varm och medryckande berättelse som jag verkligen vill rekommendera varmt! ♥♥♥♥ +

4 thoughts on “Den frusna trädgården

  1. Hej, Sylvia!
    Men åh vad roligt att du gav den så många hjärtan 🙂
    Jag tycker det är en fantastisk berättelse om livet i Ryssland under kriget.
    Rent otroligt att så många människor överlevde men dock med ärr i själen. Slutet på berättelsen är ju makalös…
    En bok som tål att läsas om efter några år ty mycket är sant.
    Kram, Agneta

    Gilla

  2. ”Den frusna trädgården” är en av den mest välskrivna och gripande bok jag läst. Helt underbar! Kristin Hannah sätt att skriva påminner lite om Linda Olsson.Hon kan också konsten att skriva om relationer, längtan, kärlek och trygghet. Linda Olsson kommer i höst ut med en nu bok ”I skymningen sjunger koltrasten” Den har jag satt mig på väntlista på biblioteket..
    Tack snälla för dina kommentarer och ha det så innerligt gott min vän 🙂 Gubben är glad och pigg och då är jag det också. / Kram kram

    Gilla

    • Tack snälla vän för tipset 🙂 Jag tycker, som bekant, mycket om Linda Olssons historier och sätt att skriva.
      Har just nu läst på nätet vad ”Koltrasten” handlar om och det ger då verkligen mersmak.
      Att handlingen är förlagd till ”Söder” förstår jag att du gillar 😉

      ”Den frusna trädgården” vill jag minnas att jag gav bort för längesedan tyvärr.
      Vissa böcker är så fullmatade så dom behöver vila något år eller mer för att sedan läsas igen då man ofta hittar något nytt.

      En favorit är ”Huset du älskade” av Tatiana de Rosnay som jag läst flera ggr. En synnerligen speciell och mycket tragisk historia men också fakta om Paris under rivningshysterin på 1800-talet då Boulevarderna krävde plats så att folk tvingades lämna sina älskade hem där dom bott i generationer.

      Skönt att maken mår bra 🙂
      Brorsans canceroperation som tog 7 timmar är avklarad och han har tappat 20 kg. så läget är en aning ”kritiskt” och hur det är med proppen i hjärnan det vete katten. Usch ja, alltid är det något
      Kram, Agneta

      Gilla

      • Låter inte alls roligt med din bror. En jobbig operation kan jag tänka mig. Hoppas det går åt rätt håll nu. Ingvar går på kontroll var tredje månad och prostataprovet är som det är, Han känner sig bra och det är vi såklart glada för, vet ju inte hur det kommer att bli framöver. Den dagen den sorgen får vi tänka. ”Huset du älskade” av Tatiana de Rosnay. Låter som något för mig. Den ska jag skriva upp på läslistan.
        Kram Sylviza

        Gilla

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

