För mycket lycka

monro

Utgivningsår 2011

 ALICE MUNRO,   född 10 juli 1931. Kanadensisk engelskspråkig författare. Sedan debuten 1968 har hon uteslutande publicerat novellsamlingar,

2013 års Nobelpristagare i litteratur med motiveringen ”den samtida novellkonstens mästare”.Tidigare har jag läst Alice Munros debutbok, Tiggarflickan, den kom första gången på engelska 1978 och räknas som hennes stora genombrott som författare.

Det här är andra boken jag läser av Munro. Hon skriver så rakt och jag blir överraskad av hennes lättflytande språk. Här är ingenting som är svårt vare sig att förstå eller sätta sig in i. Det är en samling vitt skilda berättelser. Munros karaktärer kan kännas alldagliga men samtidigt helt oförutsägbara och som gör läsningen mer spännande än man först kan tänka sig. För mycket lycka är tio noveller som var och en känns som en hel roman. Jag tycker det är en fantastisk liten samling!  Underbart! ♥♥♥♥

2 thoughts on “För mycket lycka

  1. Hej mamsen!
    Gillar boken. En av de bättre jag läst. Som du säger, inte alls svårt att ta till sig hennes lättflytande språk.
    Kram kram

    Gilla

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

