I skymningen sjunger koltrasten

Utgivningsår 2014

Utgivningsår 2014

LINDA OHLSSON, född 1948 i Stockholm, är jurist och författare. Olsson är bosatt i Auckland i Nya Zeeland sedan 1990 och har rönt stora framgångar med sin debutroman Let me sing you gentle songs. Boken finns översatt till svenska med titeln Nu vill jag sjunga dig milda sånger och kom ut 2006. Det goda inom dig skev kom ut år 2011. Två helt underbara böcker.

Utdrag ur boken :” Änkemannen Otto, den nyinflyttade Elisabeth och den unga serietecknaren Elias bor i samma trappuppgång på Söder i Stockholm. De har alla hamnat i en återvändsgränd i livet och lever ensamma i sina lägenheter. En dag hamnar en bokförsändelse som egentligen skulle till Elisabeth hos Elias. Han knackar på hos henne flera gånger för att lämna boken, men konstigt nog öppnar hon inte. Elisabeth flyter in i Elias serier och blir till en figur som han kallar Koltrasten. När de två till slut träffas lånar Elisabeth ut en roman till Elias som han mödosamt läser trots att han är dyslektiker. Otto i våningen ovanför har också ägnat hela sitt liv åt böcker och delar även han gärna med sig av sin passion. Långsamt och med böckernas hjälp kommer grannarna varandra inpå livet och stegvis vecklar deras personliga levnadsöden ut sig över sidorna.”

Det är inte den bästa romanen Olsson har skrivit, men medan jag läser ”I skymningen sjunger koltrasten” är det stundtals den romanen jag längtat efter. Det handlar mycket om känslor, om stämningar och om de tre huvudpersonernas inre och svåra livsöden. Hon lyckas ändå beskriva det fint och starkt. Språket upplever jag som styrkan i boken.
Jag tycker om boken men konstaterar att jag tyvärr nog hade för höga förväntningar, med tanke på hur jag älskat hennes tidigare böcker. Det är historien som jag inte riktigt förstår mig på. Hade väntat mig något mer fängslande. Ingen av hennes senaste böcker går upp mot ”Jag ska sjunga dig milda sånger”  Lite besviken. ♥♥♥+

2 thoughts on “I skymningen sjunger koltrasten

  1. Hej, Sylvia!
    Men så är det! En författare skriver kanske en eller två böcker som man älskar och så är förväntningarna stora på nästa bok. Gillar Linda´s böcker också, de två som du nämner här och som jag läst.
    Denna handlingen låter en aning rörig faktiskt och känner att jag inte vill veta mer. Liknar en film som gått på TV flera ggr.
    Nåja, bättre lycka nästa gång!
    Kram, Agneta

    Gilla

    • Hejsan vännen!
      Ja, det är som du skriver. Jag hade verkligen längtat efter den här boken och hade stora förväntningar men den föll mig inta riktigt i smaken. Linda skriver så underbart fint men jag blir inte vidare berörd av handlingen. Bokens omslag tycker jag däremot är underbart fint.
      Kram och ha det gott! / Sylvia

      Gilla

Tack för din kommentar, kom gärna tillbaka!

